Tanr r krem (rszlet)
Karinthy Frigyes 2006.01.15. 20:30
A j tanul felel
A rossz tanul felel
A J TANUL FELEL
A j tanul az els padban l, ahol hrman lnek: a kzpen, a j tanul, Steinmann. Az neve nem tisztn egy ember jelzsre szolgl; - szimblum ez a nv, ahny fi az Osztlyban, annyi apa ismeri otthon ezt a nevet. "A Steinmann mirt tudja megtanulni?" - krdezi otthon harminckt apa harminckt fitl. "Krd meg Steinmannt, hogy magyarzza meg", mondja az apa, s a fi valban megkri a Steinmannt. A Steinmann mindent tud elre, mg mieltt megmagyarztk volna. Matematikai lapokba dolgozik, s titokzatos szavakat tud, amiket csak az egyetemen tantanak. Vannak dolgok, amiket mi is tudunk, de ahogy Steinmann tudja, az a biztos, az az egyedli helyes, az az Abszolt.
Steinmann felel.
Ez klnleges, nneplyes pillanat. A tanr sokig nzte a noteszt; hallos feszltsg remeg az Osztly felett. Mikor ksbb a francia rmuralom trtnett olvastam, mikor a Bicêtre foglyai kzl elszltjk a hallratlteket: mindig gy tudtam csak elkpzelni. Az agyak utols, vres erfesztsben kapkodnak llegzet utn - mg van kt msodperc, azalatt mindenki villmgyorsan elmondja magban a mrtani haladvny tteleit. Tanr r, n kszltem, mondja az ember magban. Tanr r, fiam tegnap gynglkedett. Az egyik lehajol a fzete fl, mint a strucc, hogy ne lssk. A msik merben szembenz a tanrral, szuggerlja. A harmadik, idegember, egszen elernyed, s behunyja a szemt: hulljon le fejre a brd. Eglmayer, az utols padban egszen elbjik Deckmann hta mg, nincs is itt, kszni szpen, nem tud semmirl, t rjk be a hinyzk kz, trljk ki az lk sorbl, t felejtsk el, bke poraira, nem akar rszt venni a kzlet kzdelmeiben.
A tanr kettt lapoz, a K betnl lehet - Altmann, aki az v elejn Katonra magyarostotta a nevt, e percben mlyen megbnta ezt az elhamarkodott lpst. - De aztn nagyot llegzik: egyszerre megllnak, s a tanr becsukja a noteszt.
- Steinmann! - mondja egszen halkan s kivtelesen.
Nehz, felszabadult shaj. Kivteles, nneplyes hangulat. Steinmann gyorsan felll - a mellette l kiugrik a padbl, szernyen s udvariasan ll, mg a j tanul kimszik a padbl: mint egy testr, nma s mellkes dekoratv szereplje egy nagy esemnynek.
Maga a tanr is nneplyes. Oldalt l le a szkre, s sszetett ujjakkal gondolkodik. A j tanul a tblhoz megy, s kezbe veszi a krtt. A tanr gondolkodik. A j tanul erre felkapja a spongyt, s sebesen trlni kezdi a tblt: ebben vgtelen elkelsg s nrzet van, ezzel azt akarja jelezni, hogy rr, hogy neki nem kell most trni a fejt, nem fl, mindig kszen van, addig is, mg a felels kezddik, valami hasznosat akar csinlni a trsadalomnak, rr gondolni a kztisztasgra s az emberisg bks fejldsre, s letrli a tblt.
- Ht - mondja a tanr, s gondolkodva hzza a szt -, majd valami rdekes pldt vesznk...
A j tanul udvariasan s vgtelen megrtssel khg. Termszetesen, valami rdekes pldt, az rdekes helyzetnek megfelelt. Most gy nz a tanrra, komolyan s melegen, mint egy szp grfn, akinek egy grf megkrte a kezt, s mieltt vlaszolna, megrtssel s rokonszenvvel mlyen a grf szembe nz, jl tudva, hogy e tekintet elbvli a grfot, s a grf remeg boldogsggal sejti, hogy a vlasz kedvez lesz.
- Vegynk egy kpot... - mondja a grf.
- Egy kpot - mondja Steinmann, a grfn. De mr ezt is gy tudja mondani, ez a Steinmann, annyi megrtssel, olyan okosan: csak tudja, mennyire kp az, amit vesznk. n, Steinmann, a legjobb tanul az egsz osztlyban, veszek egy kpot, mivel engem, mint az erre legalkalmasabbat, megbzott a trsadalom. Mg nem tudom, mirt vettem a kpot, de nyugodtak lehettek mindannyian, brmi trtnjk ezzel a kppal, n is ott leszek a helyemen, s megbirkzom vele.
- Klnben - mondj a tanr hirtelen -, vegynk inkbb egy csonka glt.
- Csonka gla - ismtli a j tanul, ha lehet mg rtelmesebben. a csonka glval ppen olyan hatrozott, bartsgos, br flnyes viszonyban van, mint a kppal. Mi neki egy csonka gla? nagyon jl tudja, t nem lehet flrevezetni, a csonka gla is csak olyan gla, mint ms, normlis gla, egyszer gla, amilyent egy Eglmayer is el tud kpzelni - csak le van vgva belle egy msik gla.
A felels rvid ideig tart. Flszavakban beszlnek egymssal, rtik egymst, lassanknt intim dialgus alakul ki a tanr s a j tanul kzt: mi mr nem is rtjk, ez az kettejk dolga, kt rokon llek, mely itt elttnk egyesl, a differencilegyenletnek teri lgkrben. Egy mondat kzepn eszml r a tanr, hogy mirt is beszlgetnek k, hogy ez felels, az elmenetel megtlse. A j tanulnak be se kell fejezni ezt a mondatot. Minek befejezni? Maradt-e szemernyi ktsg afell, hogy be tudja fejezni?
A j tanul szernyen s illedelmesen l le. A kvetkez percben mr roppant rdekldssel figyeli a kvetkez felel sznalmas dadogst: egy sznl gnyosan s diszkrten elmosolyodik, s a tanr tekintett keresi lopva, hogy mg egyszer sszenzzen vele, s a tanr lssa, hogy , br nem szl, arcizma se rndul: e gnyos mosolyban jelezni hajtja, mennyire tisztban van vele, milyen marhasgot mondott a felel, s hogy mit kellett volna felelnie.
A ROSSZ TANUL FELEL
Nem, mra nem lehetett szmtani, igazn. Hiszen szmtott r, persze hogy szmtott, st mlt jjel lmodott is ilyesflt: de lmban magyarbl hvtk ki, igaz, hogy gy volt, mintha a magyart is a Frhlich tantan. lmban elintzte az egsz krdst, a prhuzamos vonalakrl felelt, egyfelesre.
Mikor kimondjk a nevt, nem hisz a fleinek, krlnz: htha csoda trtnik, htha csak agyrm, nyomaszt lidrcnyoms volt, hogy ez az neve, s most felbred ebbl az lombl. Aztn egy csom fzetet felkap a padrl. Mg vgigmegy a kis utcn, a padsorok kzt, ezt gondolja: "pluszbszermnuszb egyenl ngyzetmnuszbngyzet." Ezt fogja krdezni. Biztosan ezt fogja krdezni. "Ha nem ezt krdezi, tmegyek klnbzeti vizsgval a polgriba, s katonai plyra lpek."
Kzben megbotlik, s elejti a fzeteket. Mg a fldn szedeget, hta mgtt felzg az obligt nevets, amit ezttal senki se tilt be: a rossz tanul trvnyen kvl ll, rajta lehet nevetni.
A tanr lel, s maga el teszi a noteszt. Rnz. A rossz tanul grcssen mondogatja magban: "pluszbszer..." veszi a krtt. A tanr rnz.
- Kszlt? - mondja a tanr.
- Kszltem.
igen, hogyne kszlt volna. A hallratlt is elkszl: felveszi az utols kenetet, s lenyratja a hajt.
- Ht akkor rja.
A rossz tanul a tbla fel fordul.
- bngyzetmnuszpluszmnuszngyzetgykbmnuszngycszerkt.
s a rossz tanul engedelmesen rni kezdi s mondja utna a szmokat. rja, rja, mint gnes asszony, tudja, mirl van sz, ltja a ttelt "ppen gy, mint akkor jjel", mikor elaludt mellette, s fogalma se volt rla, mit jelent az egsz. Igen, ez az, homlyosan sejti, valami msodfok egyenlet - de hogy mi lesz ebbl.
Szp lassan s kaligrafikusan r. A ngyesnek a szrt vastagtja - a vonalbl, ami trtet jelent, gondosan letrl egy darabot, ehhez kln elmegy az ablakig a spongyrt. Idt nyer ezzel. Htha csngetnek addig. Vagy valami lesz. gyse sokig szerepel itten a dobogn. Ezt mg felrja, az egyenlsgjelet is szp lassan felrakja - igen, ezt mg gy csinlja, mint ms, felsbb lnyek, mint egy j tanul. Felrja mg "2". A katonaiskolban nagyon korn kell felkelni, villan t az agyn, hirtelen. De aztn hadnagy lesz az ember. Esetleg kimegy Fiumba.
Kzben szp lassan r - mg mindig nem rta le. Hozz nem rt ember, aki ezt a jelenetet figyeli, azt hiszi, valami j tanul felel. De a szakrt tudja mr, mit jelent az, mikor valaki ilyen hatrtalan gonddal rajzolja a kettes farkincjt. Hallos csend krs-krl. A tanr nem mozdul. Most beszlni kell.
- A msodfok egyenlet... - kezdi rtelmesen s sszehzott szemmel, s mlysges figyelemmel nzi a tblt.
- A msodfok egyenlet... - ismtli olyan ember modorban, aki nem azrt ismtli a szt, mintha nem tudn, mit akar mondani, hanem inkbb azrt, mert rengeteg mondanivalja kzl a leghelyesebbet, a legfrappnsabbat, a legtkletesebbet vlogatja s mrlegeli.
De a tanr, , a tanr mr tudja, mit jelent ez.
- Kszlt? - mondja kemnyen s szrazon.
- Tanr r krem, n kszltem.
Ezt bezzeg villmgyorsan mondja: vres dac, lzad ktsgbeess remeg a hangjban.
Tanr (szles gesztussal): - Ht akkor halljuk.
A rossz tanul nagy llegzetet vesz.
- A msodfok egyenlet az elsfok egyenletbl szrmazik oly mdon, hogy az egsz egyenletet megszorozzuk...
s most beszl. Valamit beszl. A msodik mondatnl arra szmtott, hogy flbeszaktjk - lopva nz a tanr fel. De az mozdulatlan arccal nz, se azt nem mondja, hogy j, se azt, hogy rossz. Nem szl. Pedig a rossz tanul nagyon jl tudja, hogy nem lehet az j, amit beszl. Ht akkor mirt nem szl a tanr? Ez rettenetes. A hangja reszketni kezd. Egyszerre ltja, hogy a tanr felemeli a noteszt. Erre elspad, s szdt gyorsasggal kezdi:
- A msodfok egyenlet gy szrmazik az elsbl, hogy vgig... Tanr r krem, n kszltem.
- Polgr Ern - mondja hangosan a tanr.
Mi ez?
Mr egy msikat hvtak ki? vele vgeztek? Mi ez? lmodik?
- A msodfok egyenlet... - kezdi jra, fenyegeten.
Polgr Ern frgn kijn, s a tbla msik vgn mr veszi a msik krtt.
- A msodfok... Tanr r krem, n kszltem.
Senki sem felel. s most ott ll, egyedl a tmegben, mint egy szigeten. De mg nem megy helyre. Neki nem mondtk, hogy menjen helyre - odvas s zlltt, kitasztott szvvel ll ott -, neki nem mondtk, nem mondtk. mg felel. Most vgigmenjen, jra, a padsorok kzt? Nem, inkbb ll, hlyn: keze dadogva babrl a tbln, a flbemaradt egyenlet roncsai kzt, mint a lezuhant pilta, a motor megpattant hengerei fltt. A msik fi kzben mr felel is. Valami prhuzamos vonalakrl beszl - ez is olyan idegen s furcsa... mint minden... amivel itt vek ta foglalkoznak krltte... foglalkoznak vidman s ruganyosan s hangosan... s amibl soha nem fogott fel semmit... nhny mondatot jegyzett meg eddig, s azokon szott...
s gy ll most, mg ll, remnykedik, udvariasan figyeli, amit a msik beszl... nha helyeslen blint, legalbb ezzel jelzi, hogy kszlt, tud... nha btortalanul meg is szlal, abban az illziban ringatja magt, hogy t krdeztk, de csak halkan, hogy ne kldjk helyre... aztn szernyen elhallgat s figyel... elrehajol, rszt vesz a felelsben, odaadja a krtt, buzglkodik a felel krl, mg sg is neki, hangosan, nem azrt, hogy segtsen, de hogy a tanr lssa, hogy sg, teht tud... Egyszval: nem adja meg magt.
Egyszer aztn minden ereje elhagyja, elhallgat, s mg egyszer a katonaiskolra gondol. Elborul elmjben, mint tvoli szavak, verdnek vissza a zajok... a krta ropogsa... elfolynak az arcok, s egy pillanatra vilgosan ltja a vgtelent, amelyrl e percben jelentette ki a felel, hogy ott a prhuzamos vonalak tallkoznak. Ltja a vgtelent... nagy, kk valami... oldalt egy kis hzik is van, amire fll fel van rva: "Bejrat a negyedik vgtelenbe." A hzban fogasok vannak, ahol a prhuzamos vonalak leteszik a kalapjukat, aztn tmennek a szobba, lelnek a padba, s rmmel dvzlik egymst... a prhuzamos vonalak, igen... a vgtelen, a megrts, a jsg s emberszeretet osztlyban, ahov soha eljutni nem fog... ama "felsbb osztly", melybe "elgtelen eredmny miatt fel nem lphet" soha.
|